Inleiding door Renske Bouwer

Maar dan nu... De praktijk

Ready? Go!
Oke. Prima. We hebben in het ochtendprogramma de theorie van comparatief beoordelen voor de kiezen gehad. Maar wat kunnen we er in de praktijk nou precies mee? Veel, blijkt uit de inleiding van Renske Bouwer. Ze geeft aan hoe de D-PAC-tool in de afgelopen vier jaar in de praktijk is ingezet, en door wie.

Het begon in 2014 met een proef in het onderwijs. Een eerste praktijktoets van de D-PAC-tool. Op 10 scholen werd een schrijfopdracht van de studenten –‘argumentatief schrijven’– met de tool bekeken. Er deden 135 leerlingen mee, en 83 beoordelaars. De eerste echte studies in de praktijk vonden in 2015 plaats. 189 deelnemers deden mee, er waren 120 beoordelaars betrokken.

Vleugels
In 2016 kreeg D-PAC echt vleugels. In 33 assessments deden 1.249 deelnemers mee die werden beoordeeld door 1.236 beoordelaars. In dit jaar ging D-PAC ook internationaal, zegt Bouwer lachend: “Als je de Universiteit van Amsterdam tenminste ziet als ‘internationaal’. Maar ook Duitsland en Cyprus”. Ze laat op een dia een grote hoeveelheid deelnemende partijen zien. Door de zaal gaat een golf van herkenning: de futuristische stoeltjes draaien en wiebelen als de bezoekers van het event van vandaag hun logo herkennen.

Cijfers... punten...
In 2017 vindt er bijna een verdubbeling van de deelnemers aan de D-PAC-tool plaats. In 93 assessments worden 4.000 deelnemers comparatief beoordeeld. In dit jaar doen voor het eerst ook HBO-scholen mee. “De D-PAC-tool wordt vooral gebruikt in het onderwijs...” zegt Bouwer “En vooral veel door onderzoekers. We zien dat 60% van de assessments worden gebruikt voor onderzoek.” De methode kan ook voor andere dingen worden gebruikt. Om bijvoorbeeld complexe groepsbeslissingen in organisaties te nemen legt Bouwer uit. Het is ook in te zetten voor het bepalen van cijfers. “Of ‘punten’, zoals de Vlaming zegt...” zegt de (Nederlandse) Renske Bouwer.

Feedback voor de ontwikkelaars
“We hebben in de afgelopen vier jaar veel geleerd. Niet in de laatste plaats over de methode zelf.” zegt Bouwer. Hoe meer gebruikers er komen, hoe meer informatie er terugkomt uit het proces van comparatief beoordelen zélf. Dat komt ten goede aan de tool, legt Bouwer uit. Feedback voor de ontwikkelaars zelf!

In de rest van de middag diepen we drie praktijkgevallen verder uit, vertelt Bouwer tot slot. Zijn we er klaar voor? “Ready mensen?” vraagt ze. “Go!” zegt de zaal.

Richard Derks
Voeg toe aan selectie