Tijdens de lunch…

Op welke manier wil jij D-PAC een vervolg geven?

Het ochtendprogramma zit erop, tijd voor een broodje. We vragen enkele bezoekers op welke manier zij D-PAC een vervolg willen geven.

“Comparatief vergelijken heeft de reputatie dat het nattevingerwerk is, maar vandaag laat zien dat er wel degelijk wetenschappelijke onderbouwing voor is. Ik was er nieuwsgierig naar, omdat je ermee met minder moeite tot een betrouwbare score kunt komen. Met de Haagse Hogeschool doe ik nu een pilot met D-PAC. Wat de uitkomst van de pilot ook wordt, ik denk dat ik de tool sowieso bij andere opleidingen en docenten onder de aandacht ga brengen.”

Meike Korpershoek
Zelfstandig ondernemer De Taalprof

“D-PAC is een heel interessante tool, die volgens mij ook goed inzetbaar is om sollicitatieprocedures objectiever te maken. Maar je kunt ‘m eigenlijk altijd gebruiken als er een selectie moet worden gemaakt. Ik denk dat we de tool ook met technieken als machine learning en artificial intelligence kunnen combineren, zodat uiteindelijk computers zelfstandig kunnen beoordelen. Maar dat is voor later, nu ga ik eerst zelf met de tool experimenteren en kijken of we ‘m in een of twee cursussen kunnen gaan gebruiken om zo te ervaren hoe hij in de praktijk werkt.”

Joeri Versluis
Onderwijskundige bij HZ University of Applied Sciences

“Als ik goed heb geluisterd vandaag vervallen er met D-PAC veel problemen die traditioneel toetsen en beoordelen met zich meebrengt, terwijl je tegelijkertijd hoog scoort op validiteit en betrouwbaarheid. Ik ga de methodiek dus zeker onder de aandacht brengen binnen de hogeschool. Ik denk dat docenten er snel voor vallen, maar het management moet het ook interessant vinden. Zij zullen denk ik aanslaan op het tijdbesparende aspect van D-PAC. Het kost docenten immers nu nog veel tijd om goede beoordelingslijsten op te stellen.”

Paulien Doornend
Onderwijskundig adviseur Hogeschool InHolland

“Ik wil D-PAC gaan inbrengen bij de opleidingen, zodat docenten meer mogelijkheden hebben voor hun beoordelingen. Ook denk ik dat we de tool kunnen gebruiken voor de selectie van projecten rondom onderwijsvernieuwing waarvoor ik verantwoordelijk ben. Elk jaar beoordeelt een jury enkele van die projecten, D-PAC kan dat proces makkelijker maken. Er blijven natuurlijk criteria nodig, anders weten de indieners niet hoe hun plan getoetst wordt, maar met D-PAC erbij heb je de best of both worlds.”

Stijn Van Achter
Onderwijskundige Vrije Universiteit Brussel
Mirjam Streefkerk
Voeg toe aan selectie